Chuck Norris, activator in het hoger
onderwijs
Een actieve student is de helft van het werk.
Participerende studenten nemen meer op en verhogen bovendien het werkplezier
van de docent. Hoe tover je een les waarin je de krekels kan horen tjirpen om
tot een energieke sessie waarin studenten geprikkeld worden tot deelname? Een
activerende opening is een eerste stap, met hulp van Chuck Norris, uiteraard.
Met deze poster start ik een les over de oorzaken van subjectieve sociale
veiligheid. Het doel van deze activerende opening is om studenten te focussen
op het onderwerp en in een actieve modus te krijgen. Studenten reageren op de
quote: wanneer voelen zij zich eigenlijk onveilig, en hoe komt dat?
Sociologische
verklaringen
Vanuit
sociologisch perspectief zijn onveiligheids-gevoelens te verklaren vanuit
verschillende contexten. Binnen de individuele
context plaatsen we oorzaken uit de persoonlijke sfeer: in hoeverre voelt
men zich kwetsbaar, heeft men eerdere slachtofferervaringen of heeft men een
risicovolle leefstijl? Daarnaast kunnen we verklaringen zoeken binnen de situationele context: de directe
omgeving waarin een persoon zich bevindt. Zo voelen mensen zich doorgaans
onveiliger in verloederde buurten, buurten met weinig sociale samenhang en
buurten waarin veel criminaliteit voorkomt. Binnen het hoogste niveau, de sociaal-culturele context, kijken we
naar verklaringen op basis van maatschappelijke ontwikkelingen.
Hoe Chuck Norris helpt
Ondersteund
door de activerende opening, leid ik studenten door het theoretische model. De
quote geeft namelijk aan dat zelfs ‘het donker’, hier de vertegenwoordiger van
een individu die op basis van individuele eigenschappen nergens voor hoeft te
vrezen, zich in een context kan bevinden waarin wel degelijk
onveiligheidsgevoelens ontstaan. Doordat studenten in de activerende opening
zelf verklaringen hiervoor bedenken, kan ik de uitleg van de theorie goed laten
aansluiten op hun eigen belevingswereld. Het gevolg hiervan is dat studenten
vervolgens zelf abstracte theorie
weten te vertalen naar concrete voorbeelden.
Een opening
kiezen
Voor het
motiveren van studenten is het van belang de juiste activerende opening te
kiezen. Een goede activerende opening is prikkelend, verlaagt voor studenten de
barrière om te reageren en sluit aan bij de lesstof. Mijn advies: kies een
opening waar je zelf enthousiast over bent zodat je dat enthousiasme kunt overdragen
aan studenten. Maak het daarnaast niet te moeilijk, maak gebruik van visuele
ondersteuning en laat het niet na om af en toe een dosis (zelf)spot te
gebruiken.
Tot slot
Waarom zou
je als docent kiezen voor een activerende opening? Simpelweg omdat zowel
student als docent er de vruchten van plukt. Studenten worden gemotiveerd en
geven de docent aanknopingspunten om abstract lesstof te behandelen. De docent
krijgt inzicht in wat er speelt in de leefwereld van de student en kan de
lessen daarop inrichten. Door het gebruik van een activerende opening is het
geluid van tjirpende krekels waarschijnlijk verleden tijd. Met behulp van Chuck
Norris is dat gegarandeerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten