Toets 4: Blog
Activeer het puberbrein! Laat hem winnen!
Enthousiasme en intrinsieke
motivatie zijn veelal ver te zoeken tijdens de lessen aan onze puberende,
eerstejaars HBO-studenten. Bij binnenkomst in de klas stuit je al snel op een
jungle van ronddwarrelende hormonen. Emotie voert in deze chaos van jonge
persoonlijkheden vaak de boventoon.
Tja, daar sta je dan.. Goed
voorbereid met je drie kilo ratio, probeer je de emotie van het jonge publiek
te temperen. Vol enthousiasme open je de eerste sheet en probeer je vol goede
moed een belangrijke theorie aan te snijden. Al snel ontdek je dat je vergeten
bent om de puberbreinen eerst even te activeren.
Een activerende openingsquiz
De hersenen van een adolescent
zijn zoals wellicht bekend niet ingesteld op ‘overleven op de lange termijn’.
Vaak ontbreekt hen ook enige rust, een helicopterview en een strakke agenda.
Wat soms wel werkt om bijvoorbeeld de aandacht te trekken, zijn simpele beloningen
op korte termijn. Begin elke les met een zeer korte quiz van twee meerkeuzevragen.
Deze meerkeuzevragen hebben betrekking op de lesstof van een eerder college. Je
bent er ongeveer een minuut per vraag mee kwijt.
Je zult merken dat de aandacht
vaak meteen aanwezig is. Immers, de intrinsieke motivatie is dan vaak ver te
zoeken, de extrinsieke motivatie van onze studenten niet. Het puberbrein zal
zich namelijk gaan afvragen of de voorgeschotelde quiz wellicht een voorbode is
van dat ene extrinsieke doel van de komende tijd (het naderend tentamen).
Extra rendement door herhaling
In mijn lessen zie ik vaak dat
bij het gebruik van een quiz er lichtjes gaan branden bij de studenten. Hebben
we dit al eerder gehad? Had ik dit eigenlijk kunnen weten? Dit moet ik zeker onthouden!
Mijn buurman weet meer dan ik! Een kenmerk van het puberbrein is ook dat het
snakt naar voorbeelden en rolmodellen. Een quizvraag dat lijkt op een mogelijke
tentamenvraag of met kennis die nodig is voor het tentamen, is natuurlijk een ideaal
voorbeeld voor de hersenen. In de praktijk blijkt ook een ander kenmerk van het
puberbrein te kloppen. Ze hebben vaak weinig impulscontrole over hun eigen
gedrag. Er wordt bij het beantwoorden van de quizvragen vaak door elkaar
geroepen: “B! B! B! nee, A! A! C! toch, B!” maar dan is mijn doel al bereikt:
Ik heb puberbreinen geactiveerd!
Mijn inziens werkt het gebruik
van een quiz goed om studenten te activeren bij het begin van de les. De
overgang van mobieltjes, leuke spelletjes en interessante nieuwtjes naar een
moeilijke theorie is vaak heel groot. Ik beloon ze graag door ze iets te laten
winnen, namelijk het gevoel van het goede antwoord.
Voorstel is dat u tijdens de
eerst volgende les een zeer korte quiz gebruikt om uw les te openen. Gebruik
twee korte quizvragen met vier antwoordmogelijkheden. Mocht deze activerende
opening bij u compleet mislukken, beschouw dan dit blogbericht als niet geschreven.
Veel succes!
P.s. Hoewel dit blogbericht
misschien wat negatief overkomt, het lesgeven aan deze doelgroep is het mooiste
vak wat er maar bestaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten