Mijn fiets heeft twee wielen en een
stuur.
En dan is het zover! Aan mij de taak om mijn collega
leerkrachten gemotiveerd te krijgen om het Radar agressie preventie model te
gaan invoeren. Maar, we moeten al
zoveel………en nu ook nog een studiedag over agressie preventie??
De vraag die vooral leeft: “WAT HEBBEN WE ER AAN?”
De vraag die vooral leeft: “WAT HEBBEN WE ER AAN?”
Tijd voor een motiverende en activerende werkvorm!!
Waar het om draait
Bij het Radar agressie preventie model draait het om een
éénduidig begrippenkader. Het Radar model Regeer is een kapstok waar het team
zelf de begrippen en interventies die bij de school passen aan op kan hangen. Ik wil daarom bij de start van de dag de
collega’s prikkelen om tijdens de dag na te denken over hoe we als team
invulling willen en kunnen geven aan de preventie van agressie en met welke éénduidige interventies we schoolbreed willen gaan werken.
Teken een fiets
Ik laat 5
dia’s zien met afbeeldingen van fietsen: een damesfiets, een mountainbike, een
oma fiets, een herenfiets, een racefiets. Bij iedere dia de vraag: wat is dit?
Het antwoord
is steeds: “een …..fiets”
Moraal: iedere fiets is anders en toch noemen we ieder model
een fiets. Zo is het ook met het Radar model. "Het is een model, maar hoe het
eruit komt te zien bepalen jullie met elkaar."
De opdracht:
Maak
de fiets helemaal zoals jullie die willen hebben.
Het
gaat er niet om of je mooi kan tekenen, maar het gaat om de onderdelen die je op
je fiets wilt hebben, omdat jullie die belangrijk vinden.
Het resultaat
GEWELDIG!!!
Alle groepen
zitten onmiddellijk met elkaar te overleggen; er moet licht op ( voor in het
donker), mandje voorop ( voor de boodschappen), lage instap ( lekker
makkelijk), comfortabel zadel (tegen zadelpijn) etc.
WIE WIL ZIJN
FIETS LATEN ZIEN EN TOELICHTEN?
Eén groepje
laat een schets van een fiets zien met 3 wielen (stevige basis) en 5 zadels ( teamwork), tussen
de zadels kleine zitjes (veilige plaats voor een kind), een paraplu erboven (bescherming
van bovenaf)……….
Ieder
groepje had zich helemaal uitgeleefd bij
de uitwerking van deze opdracht en er is voldoende klittenband voor de rest van de dag!
Misschien kun je wat met dit idee als je een cursus hebt waarin je cursisten actief "moeten" gaan meedenken?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten