"DRESS TO IMPRESS?"
de werkvorm
Een activerende lesopening met als ijsbreker een vraag over een dresscode voor docenten. Is die er? Zou die er moeten zijn? En wat zouden algemene adviezen kunnen zijn over je outfit als docent? Wat trek je zelf als docent het liefste aan?
voor het verrassings- en verbazingseffect vond ik het volgende filmfragment
[scene uit "Laurence Anyways" (2012)]...is de hoofdrolspeler in deze scene een goed voorbeeld?
de theorie
Deze activerende opening had als doel om de stof van de afgelopen les over breinprincipes ter discussie te stellen. Met name die van de functie van de spiegelneuronen. Je hebt als docent een voorbeeldfunctie. Moet zich dit dan ook niet in je kledingkeuze uiten?
Het gekozen filmpje zet de kijkers op het verkeerde been. Je ziet op het eerste gezicht een chique geklede dame voor de klas verschijnen, maar de lange stilte en de langzaam inzoomende camera onthullen uiteindelijk een docent van het mannelijk geslacht in mantelpak. Kan dit?!...
de praktijk
"MAAK JEZELF OVERBODIG"Hoe pakkender je filmpje en hoe helderder de vraagstelling, des te meer beweging
er in de groep komt.
Het enige dat je hoeft te doen is de groep opstarten en de studenten
vervolgens met elkaar in gesprek te laten gaan.
TIP om haperingen te voorkomen:
maak een hyperlink aan in Powerpoint via het menu 'insert' en kopieer hier de URL naartoe. Of kies voor een duurzamere oplossing, door het youtubefilmpje te downloaden met behulp van de App WIN-X VIDEO CONVERTER. Knip vervolgens het gewenste fragment uit op een door jou geselecteerde schermgrootte. Dit voorkomt haperingen bij gebrek aan internetverbinding, overtollig filmmateriaal en je zorgt voor een optimale beeldkwaliteit.
En formuleer je vraagstelling helder, zodat de studenten duidelijk voor ogen hebben waar ze op kunnen reageren.
tot slot
De moraal van het verhaal en de ontstane discussie was eenduidig: het ligt aan de branche waarin je lesgeeft en als de inhoud van je lessen goed is, stoort kledingkeuze zelden.Weest gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen* LOESJE
Geen opmerkingen:
Een reactie posten