Hoe betrek je studenten bij je les?
Het opstarten van een college is heel belangrijk. Dat weten we allemaal. Maar hoe zorg je voor de juiste aandacht? Zodat je op een goede manier kunt overbrengen wat je wilt aan je studenten? Dan moet het begin goed zijn.
Werkvorm: IJsbreker
Op de opleiding Activerend Opleiden heb ik geleerd dat een ijsbreker aan het begin van de les erg belangrijk is. Ik heb dit toegepast bij het college Buisness Marketing. De ijsbreker is een werkvorm waarbij studenten in een veilige omgeving een vraag wordt gesteld. Iets waarbij ze zich herkennen. Ik heb gevraagd: welk innovatief product hebben jullie wel eens gekocht? Ik heb het begrip innovatief kort toegelicht: iets nieuws, iets wat nog niet iedereen kent.
Theorie: Betrokkenheid
Met de ijsbreker creƫer je betrokkenheid en aandacht. Het is een korte en krachtige werkvorm waarbij je het klittenband zoekt en vindt bij de groep. Zo leren studenten vanaf het begin dat interactie wordt gewaardeerd en dat zij zich in een veilige omgeving bevinden. Immers, alle antwoorden zijn goed en hebben betrekking op de les.
Praktijk: Reflectie
Met de ijsbreker ‘innovatieve producten van nu’ heb ik de link gelegd naar innovatieve producten in de geschiedenis. En daarbij Henry Ford geciteerd. Zoals je ziet in de cartoon. De studenten wisten wie Ford was en ook dat hij van een onbekend product naar massaproductie was gegaan. Auto’s bleek een hele populair onderwerp bij de studenten. Ik weet zelf helemaal niet zo veel van auto’s. Ik had me daar niet goed genoeg op voorbereid.
Tot slot: Genoeg weetjes bij de hand hebben is cruciaal
Een ijsbreker in de vorm van een cartoon is een hele goede start van je college. Studenten voelen zich betrokken en veilig. Zorg wel dat je over het onderwerp van de cartoon genoeg leuke feiten hebt, ook al gaan deze niet over de feitelijke stof van het college. Dan behoud je de aandacht die je in het begin hebt opgeroepen.
Een goed begin is het halve werk, maar pakkende feiten maken het af!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten