dinsdag 30 september 2014

Hoe zou jij dat doen?


Interesse door elkaar te overtuigen

In plaats van te vertellen hoe het moet leg je de studenten vier strategieën voor. Zij kiezen hun favoriete strategie en proberen elkaar te overtuigen. De ideale start, want: studenten zijn actief, voorkennis wordt geactiveerd, de koppeling aan de praktijk is duidelijk en…ze worden nieuwsgierig. Want hoe moet het in het echt??

De werkvorm
Vraag je studenten hoe zij een bepaalde praktijksituatie zouden aanpakken, zoals in de bijgevoegde powerpointslide (training adviesvaardigheden over debriefen):
Vervolgens leg je de studenten drie tot vier alternatieven voor, die je vooraf in steekwoorden op een flap hebt gezet. Je houdt één voor één de flaps omhoog en vertelt met enthousiasme over die strategie.
Als je de strategieën hebt toegelicht en neergelegd/opgehangen, vraag je de studenten om bij de strategie van hun keuze te gaan staan. Nu is het aan hen om elkaar te overtuigen! Jij moedigt de discussie aan door vragen te stellen, interessante argumenten uit te lichten en anderen om reacties te vragen. Kortom: olie op het vuur! Als de belangrijkste argumenten zijn genoemd leg je uit hoe de situatie volgens de theorie gehanteerd zou moeten worden.

De theorie
In het geval van de training waar bovenstaande slide bij hoort konden de studenten kiezen uit de volgende strategieën:
1.      Je mailt het document. De opdrachtgever heeft het druk en kan zo op zijn eigen tijd het stuk bekijken en reageren.
2.      Je presenteert kort de hoofdlijnen en belangrijkste argumenten en biedt ruimte voor vragen achteraf.
3.      Je reserveert 1,5 uur in de agenda van de opdrachtgever voor een uitgebreide toelichting op je plannen en hoe je daartoe bent gekomen.
4.      Je gaat in gesprek met de opdrachtgever waarbij je hem om input vraagt bij de cruciale onderdelen en twijfelpunten

Strategie 1 is echt verkeerd, strategie 2 en 3 hebben een aantal nadelen en strategie 4 is het beste. Bij strategie vier neem je niet teveel tijd van de opdrachtgever in beslag, heb je de leiding over het gesprek en stuur je het gesprek actief naar de onderwerpen die voor jou van belang zijn. Ik heb deze werkvorm ook bij trainingen over leiding geven, creatief denken en het hanteren van weerstand gebruikt.

De Praktijk

Hier een aantal tips om de werkvorm tot een succes te maken:
1)      Zorg dat je de praktijksituatie beeldend beschrijft zodat studenten zich er in kunnen verplaatsen.
2)      Zorg voor duidelijke verschillen tussen de strategieën. Tip: één is echt fout en twee bevatten de typische fouten die studenten maken.
3)      Houd jezelf afzijdig van de inhoud maar wakker wel het vuur aan met opmerking als ‘interessant...ik ben benieuwd wat deze groep er van vindt’, ‘en deze strategie…waarom kiezen jullie daar niet voor?’ enz. Dit wekt nieuwsgierigheid naar wat jij als docent vindt.
4)      Geef aan dat studenten mogen wisselen van strategie als ze overtuigd zijn geraakt door een van de anderen. Dit versterkt de competitie.
5)      Leg een brug tussen de werkvorm en de theorie. Na de discussie vertel je hen hoe ze de situatie het beste kunnen aanpakken. Ga daarbij expliciet in op hun eerdere opmerkingen en inzichten.
 
Tot slot
Wil je een leuke, interactieve werkvorm die voorkennis activeert, focus geeft en weinig tijd kost in de voorbereiding? Kies dan een herkenbare praktijksituatie waar jouw les op voorbereidt, bepaal hoe studenten die meestal (verkeerd!) aanpakken en hoe ze het zouden moeten doen. Schrijf dit op flaps, introduceer met enthousiasme en de studenten doen de rest!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten