Interesse door elkaar te overtuigen
In plaats van te vertellen hoe het moet leg je de studenten vier strategieën voor. Zij kiezen hun favoriete strategie en proberen elkaar te overtuigen. De ideale start, want: studenten zijn actief, voorkennis wordt geactiveerd, de koppeling aan de praktijk is duidelijk en…ze worden nieuwsgierig. Want hoe moet het in het echt??
De werkvorm
Vraag je studenten hoe zij een bepaalde praktijksituatie zouden aanpakken, zoals in de bijgevoegde powerpointslide (training adviesvaardigheden over debriefen):
Vervolgens leg je de studenten drie tot vier alternatieven voor, die je vooraf in steekwoorden op een flap hebt gezet. Je houdt één voor één de flaps omhoog en vertelt met enthousiasme over die strategie.
Als je de strategieën hebt toegelicht en neergelegd/opgehangen, vraag je de studenten om bij de strategie van hun keuze te gaan staan. Nu is het aan hen om elkaar te overtuigen! Jij moedigt de discussie aan door vragen te stellen, interessante argumenten uit te lichten en anderen om reacties te vragen. Kortom: olie op het vuur! Als de belangrijkste argumenten zijn genoemd leg je uit hoe de situatie volgens de theorie gehanteerd zou moeten worden.
De theorie
In het geval van de training waar bovenstaande slide bij hoort konden de
studenten kiezen uit de volgende strategieën:
1.
Je mailt het document. De opdrachtgever heeft het
druk en kan zo op zijn eigen tijd het stuk bekijken en reageren.
2.
Je presenteert kort de hoofdlijnen en
belangrijkste argumenten en biedt ruimte voor vragen achteraf.
3.
Je reserveert 1,5 uur in de agenda van de
opdrachtgever voor een uitgebreide toelichting op je plannen en hoe je daartoe
bent gekomen.
4.
Je gaat in gesprek met de opdrachtgever waarbij je
hem om input vraagt bij de cruciale onderdelen en twijfelpunten
Strategie 1 is echt verkeerd,
strategie 2 en 3 hebben een aantal nadelen en strategie 4 is het beste. Bij
strategie vier neem je niet teveel tijd van de opdrachtgever in beslag, heb je
de leiding over het gesprek en stuur je het gesprek actief naar de onderwerpen die
voor jou van belang zijn. Ik heb deze werkvorm ook bij trainingen over leiding
geven, creatief denken en het hanteren van weerstand gebruikt.
De Praktijk
Hier een
aantal tips om de werkvorm tot een succes te maken:
1)
Zorg dat je de
praktijksituatie beeldend beschrijft zodat studenten zich er in kunnen
verplaatsen.
2)
Zorg voor duidelijke
verschillen tussen de strategieën. Tip: één is echt fout en twee bevatten de
typische fouten die studenten maken.
3)
Houd jezelf afzijdig van
de inhoud maar wakker wel het vuur aan met opmerking als ‘interessant...ik ben
benieuwd wat deze groep er van vindt’, ‘en deze strategie…waarom kiezen jullie
daar niet voor?’ enz. Dit wekt nieuwsgierigheid naar wat jij als docent vindt.
4)
Geef aan dat studenten
mogen wisselen van strategie als ze overtuigd zijn geraakt door een van de
anderen. Dit versterkt de competitie.
5)
Leg een brug tussen de
werkvorm en de theorie. Na de discussie vertel je hen hoe ze de situatie het
beste kunnen aanpakken. Ga daarbij expliciet in op hun eerdere opmerkingen en
inzichten.
Tot slot
Wil je een leuke, interactieve werkvorm die voorkennis activeert, focus
geeft en weinig tijd kost in de voorbereiding? Kies dan een herkenbare
praktijksituatie waar jouw les op voorbereidt, bepaal hoe studenten die meestal
(verkeerd!) aanpakken en hoe ze het zouden moeten doen. Schrijf dit op flaps,
introduceer met enthousiasme en de studenten doen de rest!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten