donderdag 8 januari 2015

Teamschakels Hoe sterk is een team?

Teamschakels
Hoe sterk is een team?

Goede collega? drukke collega? Luie collega? Saaie collega? Slimme collega? Praktische collega?
In een team werk je met verschillende mensen met uiteenlopende kwaliteiten en vaardigheden.  Het is niet vanzelfsprekend dat dat altijd vlekkeloos verloopt. Zorgt net die ene collega ervoor dat het werk te laat afkomt? Of kan het hele team de samenwerking niet goed vinden?
Dit kan tot heftige discussies leiden tussen de medewerkers van een team over bijvoorbeeld de taakverdeling, het nakomen van afspraken, deskundigheid die tekort schiet of over uiteenlopende visies.

In de cursus  ‘samenwerken in een team’  komen  in de tweede bijeenkomst  de teamrollen van Belbin aan de orde. Binnen een team hebben mensen verschillende rollen die voortkomen uit de eigen eigenschappen, karakter, scholing e.d. Volgens Belbin functioneert een team het beste als er een diversiteit is aan teamrollen en mensen daar ook in gewaardeerd worden.

Dit blog gaat over de werkvorm  'discussie' die is ingezet bij de tweede bijeenkomst van de cursus ‘samenwerken in en team’. Een cursus voor iedereen die werkzaam is in een leer-werkbedrijf en beter wil leren samenwerken.

De werkvorm
Om het thema te starten begin ik met een discussie aan de hand van de stelling:
Een team is zo sterk als de zwakste schakel.
Alle deelnemers ontvangen een kaartje, met een afbeelding van een ketting met een kapotte schakel of met een afbeelding waarbij een mannetje twee delen van een ketting bij elkaar houdt. Dit kaartje kan de deelnemers inspireren tijdens de discussie.


De theorie
De gekozen werkvorm is een discussievorm, de organisatie vorm is ‘plenair’. Deze wordt ingezet in het onderdeel ‘ervaren’. Tijdens de discussie wordt duidelijk hoe de deelnemers tegen de stelling aan kijken en welke ideeën hierover zijn. Er zijn deelnemers die uit ervaring hier een mening over hebben. Misschien omdat ze een ‘zwakste schakel’ kennen in een eigen team, of omdat iemand zichzelf een ‘zwakste schakel’ heeft gevoeld en daar ideeën over heeft. Gezien de doelgroep  van deze cursus zou dat laatste zomaar het geval kunnen zijn, belangrijk om te weten. Dat wordt mooi klittenband om verderop in de cursus te kunnen benutten.

De praktijk:
Iedereen één kaartje geven bleek juist niet inspirerend maar verwarrend, met als gevolg dat er niets mee gedaan werd. Jammer van de mooie kaartjes waar ik zo mijn best op had gedaan.
Een beter idee is:
Deel aan iedere deelnemer beide kaartjes uit en vraag ze het kaartje van hun keuze op te steken; de ketting is: ‘mee eens’; het mannetje is ‘niet mee eens’.
Laat de deelnemers de discussie aangaan en vraag na afloop opnieuw een keuze voor een kaartje te laten zien. Inventariseer de verschillen.
Op het moment dat de discussie dreigde dood te bloeden heb ik door het wat extreem interpreteren van een opmerking als discussie leider de discussie gelukkig zo kunnen beïnvloeden dat de deelnemers er weer volop tegenaan gingen, heerlijk! Hoe dat ging; door een opmerking enigszins uit zijn verband te halen en te vergroten. "Dus begrijp ik het goed dat zwakke teamleden teveel energie vragen van de andere teamleden?"  Daar waren mensen het niet mee eens, raakten verhit en de discussie vatte weer vlam.

De discussie leverde genoeg klittenband op om later in de cursus gebruik van te maken. Hoewel dit ‘droogzwemmen’ was vertrouw ik er op dat het ook in de cursus praktijk uit de verf zal komen. Ik popel!
Is het verhaal van Belbin nieuw voor je? Doe dan zelf ook eens de (korte teamrollen test) je kan jezelf nooit goed genoeg kennen!
http://www.werkenmetteamrollen.nl/
Maar leuker is het toch om de discussie over samenwerken aan te zwengelen, deze discussie deed genoeg stof op waaien om in de cursus mee aan de slag te gaan, Het inspireert zowel de deelnemers als jouzelf als docent.

Wilma Gerritsen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten