Teamschakels
Hoe sterk is een team?
Goede collega? drukke collega? Luie collega? Saaie collega?
Slimme collega? Praktische collega?
In een team werk je met verschillende mensen met uiteenlopende
kwaliteiten en vaardigheden. Het is niet
vanzelfsprekend dat dat altijd vlekkeloos verloopt. Zorgt net die ene collega ervoor dat het werk te laat afkomt? Of kan het hele team de samenwerking
niet goed vinden?
Dit kan tot heftige discussies leiden tussen de
medewerkers van een team over bijvoorbeeld de taakverdeling, het nakomen
van afspraken, deskundigheid die tekort schiet of over uiteenlopende visies.
In de cursus
‘samenwerken in een team’
komen in de tweede
bijeenkomst de teamrollen van Belbin aan
de orde. Binnen een team hebben mensen verschillende rollen die voortkomen uit
de eigen eigenschappen, karakter, scholing e.d. Volgens Belbin functioneert een
team het beste als er een diversiteit is aan teamrollen en mensen daar ook in
gewaardeerd worden.
Dit blog gaat over de werkvorm 'discussie' die is ingezet
bij de tweede bijeenkomst van de cursus ‘samenwerken in en team’. Een cursus voor iedereen die werkzaam is in een leer-werkbedrijf en beter wil leren samenwerken.
De werkvorm
Om het thema te starten begin ik met een discussie aan de
hand van de stelling:
Een team is zo sterk als de zwakste schakel.
Alle deelnemers
ontvangen een kaartje, met een afbeelding van een ketting met een kapotte
schakel of met een afbeelding waarbij een mannetje twee delen van een ketting
bij elkaar houdt. Dit kaartje kan de deelnemers inspireren tijdens de
discussie.
De theorie
De gekozen werkvorm is een discussievorm, de organisatie
vorm is ‘plenair’. Deze wordt ingezet in het onderdeel ‘ervaren’. Tijdens de
discussie wordt duidelijk hoe de deelnemers tegen de stelling aan kijken en
welke ideeën hierover zijn. Er zijn deelnemers die uit ervaring hier een mening
over hebben. Misschien omdat ze een ‘zwakste schakel’ kennen in een eigen team,
of omdat iemand zichzelf een ‘zwakste schakel’ heeft gevoeld en daar ideeën
over heeft. Gezien de doelgroep van deze
cursus zou dat laatste zomaar het geval kunnen zijn, belangrijk om te weten. Dat
wordt mooi klittenband om verderop in de cursus te kunnen benutten.
De praktijk:
Iedereen één kaartje geven bleek juist niet inspirerend
maar verwarrend, met als gevolg dat er niets mee gedaan werd. Jammer van de
mooie kaartjes waar ik zo mijn best op had gedaan.
Een beter idee is:
Deel aan iedere deelnemer beide kaartjes uit en vraag ze
het kaartje van hun keuze op te steken; de ketting is: ‘mee eens’; het mannetje
is ‘niet mee eens’.
Laat de deelnemers de discussie aangaan en vraag na
afloop opnieuw een keuze voor een kaartje te laten zien. Inventariseer de
verschillen.
Op het moment dat de discussie dreigde dood te bloeden
heb ik door het wat extreem interpreteren van een opmerking als discussie
leider de discussie gelukkig zo kunnen beïnvloeden dat de deelnemers er weer
volop tegenaan gingen, heerlijk! Hoe dat ging; door een opmerking enigszins uit zijn verband te halen en te vergroten. "Dus begrijp ik het goed dat zwakke teamleden teveel energie vragen van de andere teamleden?" Daar waren mensen het niet mee eens, raakten verhit en de discussie vatte weer vlam.
De discussie leverde genoeg klittenband op om later in de
cursus gebruik van te maken. Hoewel dit ‘droogzwemmen’ was vertrouw ik er op
dat het ook in de cursus praktijk uit de verf zal komen. Ik popel!
Is het verhaal van Belbin nieuw voor je? Doe dan zelf ook
eens de (korte teamrollen test) je kan jezelf nooit goed genoeg kennen!
http://www.werkenmetteamrollen.nl/
Maar leuker is het toch om de discussie over samenwerken aan te zwengelen, deze discussie deed genoeg stof op waaien om in de cursus mee aan de slag te gaan, Het inspireert zowel de deelnemers als jouzelf als docent.
Wilma Gerritsen
Maar leuker is het toch om de discussie over samenwerken aan te zwengelen, deze discussie deed genoeg stof op waaien om in de cursus mee aan de slag te gaan, Het inspireert zowel de deelnemers als jouzelf als docent.
Wilma Gerritsen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten