de docent als quizmaster
Ken
je dat gevoel? 15 cursisten die elkaar nog niet kennen, kijken jou onderzoekend
aan. Binnen een paar seconden hebben ze een eerste indruk van jou als trainer.
En jij van hen. Eén van hen roept dat hij de cursus eigenlijk niet nodig heeft.
Hij weet alles al. Hoe betrek je deze cursist bij het onderwerp?
De werkvorm
Een
spelvorm waarin je de voorkennis van de cursisten toetst, helpt deelnemers om
zich te realiseren dat er toch nog wat nieuws te leren is. Om groepsvorming te
stimuleren, kan een quiz ingezet worden. Hierbij deel je de groep in twee teams
in met ieder een teamcaptain.
De
quiz kun je doen als eigentijdse spelshow: Ik Hou van Holland. Jij als
spelleider stelt de vragen. De teamcaptains komen met antwoorden. Het team met
het beste antwoord mag draaien aan het Rad van Fortuin. Hierdoor kan het team
punten winnen maar… niets is zeker! Men kan ook alle punten verliezen. Je weet
als team pas na afloop of je écht gewonnen hebt.
De theorie
Door
het wedstrijdelement gaan de cursisten binnen de twee teams intensief met
elkaar overleggen en samenwerken. Het is ‘wij’ tegenover ‘zij’ en dit bindt een
team samen. Hierbij kunnen de cursisten die al bekend zijn met het thema,
erkenning krijgen van hun teamleden. Deze ervaren cursist kan zijn teamgenoten
helpen om tot het juiste antwoord te komen.
Op
deze manier werk je aan het groepsgevoel. En je hebt grote kans dat de betweter
erachter komt toch niet alle vragen 100% juist te kunnen beantwoorden. Je
prikkelt de cursisten door de unieke spelvorm. Zij worden nieuwsgierig naar het
vervolg van de training.
De praktijk
De
titel van het spel kun je herformuleren en laten aansluiten op je training, in
dit voorbeeld: Ik Hou van Helpen. De cursisten zijn namelijk vrijwilligers die
een praktische en mentale steun willen zijn als Maatje voor werkzoekenden. De
quiz heb ik beperkt tot vijf vragen om het afwisselend te houden.
De
eerste twee vragen waren inschattingsvragen. Eén team mocht doorgeven hoeveel
procent van de Nederlandse beroepsbevolking werkzoekend is. Het andere team
maakte een schatting van het percentage van werkzoekende Marokkaanse vrouwen in
Nederland. Er werd volop gediscussieerd wat het juiste antwoord zou zijn.
Twee
vragen waren totaal verschillende (voor)kennisvragen rondom werkloosheid om de
breedte van het werkveld te laten ervaren. De finalevraag was een
ontdekkingsvraag: hoeveel items uit de top 18 van hulpvragen kun je noemen
waarin een werkzoekende graag geholpen wil worden door een Maatje? De teams
mochten tegen elkaar opbieden en de spanning was te snijden of het team met het
hoogste bod de juiste hulpvragen kon benoemen. Dit creëerde volop klittenband
met de groep en met het Maatje worden.
Na elke vraag mocht het winnende team op het (digitale) Rad van Fortuin klikken. Grote hilariteit toen de verliezer toch won doordat de winnaar op het vak ‘alle punten kwijt’ kwam. Dit Rad kun je eenvoudig maken op www.wheeldecide.com waar je zelf kunt bepalen welke scores of teksten je plaatst per partje van het wiel. Om geen tijd te verliezen, embed je het rad niet in je Powerpoint maar wissel steeds tussen de website en de vragen.
Kortom,
doe eens gek, laat cursisten proeven aan het trainingsthema in wedstrijd- en
teamverband. Dit prikkelt emoties, creëert klittenband en maakt dat men actief
aan de slag gaat; op deze manier zet je drie breinprincipes in vijf minuten in,
worden individuen een groep en… de betweter heeft zijn eerste indruk compleet
bijgesteld en gaat er helemaal voor!
Ik
Hou van Cursisten Helpen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten