Walk and talk
SWOT
De student aan zet!
Als marketingdocent mag ik me gelukkig prijzen
dat er in mijn vak altijd veel praktijkvoorbeelden voorhanden zijn. Bij elke
theorie is wel een leuke quote, case, anekdote of verassend verhaal te vinden. In
de lessen verwerken we die in eenvoudige werkvormen zoals een stelling of
mini-quiz. Dat maakt de lessen leuker, begrijpelijker en interactiever. Om
studenten te laten oefenen met de stof, krijgen ze na de theorie een case met
vragen die ze tijdens de les in groepjes moeten maken.
En daar gaat het mis. De
helft van de studenten leest de opdracht niet, verschillende groepsleden zijn
er niet of zijn niet gemotiveerd en bij de nabespreking is niemand meer
geconcentreerd.Dat kan anders. Tijd voor actie.
Actieve
groepsopdracht
Samen met de andere marketingdocenten heb ik
gekeken naar een onderwerp waar studenten de meeste moeite mee hebben. Dat was
gauw gevonden: de SWOT-analyse. Een SWOT-analyse is een bedrijfskundig model
waarmee je inzicht krijg in de eigen capaciteiten van een organisatie (sterkten
en zwakten) en in de ontwikkelingen buiten de organisatie (kansen en
bedreigingen).
Hier kon ik verder mee en ik bedacht de volgende groepsopdracht: Walk and Talk SWOT.
Hier kon ik verder mee en ik bedacht de volgende groepsopdracht: Walk and Talk SWOT.
Hoe werkt het?
De klas wordt opgedeeld in groepjes. Alle
groepjes gaan aan de slag met één casusbedrijf, Action in dit geval. Iedere
student kent de Action, heeft er wel eens wat gekocht en heeft gevoel bij het
type organisatie. Ik deel bewust geen informatie uit op papier uit. Dat wordt
nauwelijks gelezen en is dus zonde.
Aan de muur hangt voor iedere groep een groot flipovervel met daarop het kwadrant van de SWOT. Iedere groep gaat bij de flap staan, want ik heb gemerkt dat ze daardoor actiever blijven en meer participeren en discussiëren met elkaar. Elke groep krijgt vervolgens een stapel met stroken. Op iedere strook staat een sterkte, zwakte, kans of bedreiging. Van tevoren meld ik dat er ook ‘verkeerde’ stroken tussen zitten. De studenten krijgen vervolgens 15 minuten de tijd om de stroken in het juiste kwadrant te plaatsen. Stroken waar ze over twijfelen, hangen ze naast de flap. Vervolgens schuift iedere groep 1 flap door. Zij moeten vervolgens de twijfelgevallen van die groep bekijken en uitleggen aan de klas wat ze hiervan vinden. Omdat er toch altijd studenten zijn die graag het ‘juiste antwoord’ willen weten, laat ik aan het einde de juiste SWOT zien op het Smartboard. Geen uitleg meer, maar als er vragen zijn, kan dat natuurlijk.
Aan de muur hangt voor iedere groep een groot flipovervel met daarop het kwadrant van de SWOT. Iedere groep gaat bij de flap staan, want ik heb gemerkt dat ze daardoor actiever blijven en meer participeren en discussiëren met elkaar. Elke groep krijgt vervolgens een stapel met stroken. Op iedere strook staat een sterkte, zwakte, kans of bedreiging. Van tevoren meld ik dat er ook ‘verkeerde’ stroken tussen zitten. De studenten krijgen vervolgens 15 minuten de tijd om de stroken in het juiste kwadrant te plaatsen. Stroken waar ze over twijfelen, hangen ze naast de flap. Vervolgens schuift iedere groep 1 flap door. Zij moeten vervolgens de twijfelgevallen van die groep bekijken en uitleggen aan de klas wat ze hiervan vinden. Omdat er toch altijd studenten zijn die graag het ‘juiste antwoord’ willen weten, laat ik aan het einde de juiste SWOT zien op het Smartboard. Geen uitleg meer, maar als er vragen zijn, kan dat natuurlijk.
Studenten waren heel enthousiast over deze
groepsopdracht. Ze deden leuk mee en er ontstonden mooie theoretische
discussies. Dat is toch precies wat je wilt als docent? Verschillende studenten
vroegen me: ‘Juf, gaan we dit volgende week weer doen?’ Leuk bijkomend effect vond ik trouwens dat de studenten bij elkaar gingen
‘afkijken’. Prima zou ik zeggen. Laat ze maar in discussie gaan over wie het
goed heeft en wie niet.
Als docent ben je dus vooral procesbegeleider.
De studenten zijn aan zet. En dat was eigenlijk heel prettig. Het kostte ons
minder energie dan voorheen en de studenten lieten een veel actievere houding
zien en leerden zo meer.
Denk wel goed na over de planning en timing
van deze workshop. Mijn ervaring is dat het uitstekend werkt als je het
loskoppelt van een theorieles en echt benoemd als werkcollege. Dan weten de
studenten wat ze kunnen verwachten. Daarnaast is het handig als de studenten al
een dosis theorie hebben gehad, zodat dat geen obstakel is.
Al met al een geslaagde werkvorm, waarbij de
student aan zet is!
Ik volg momenteel een lerarenopleiding en zou deze graag eens willen uitproberen. Hebt u voorbeelden van de 'verkeerde' stroken?
BeantwoordenVerwijderen