woensdag 27 mei 2015

Walk and talk SWOT



Walk and talk SWOT

De student aan zet!



Als marketingdocent mag ik me gelukkig prijzen dat er in mijn vak altijd veel praktijkvoorbeelden voorhanden zijn. Bij elke theorie is wel een leuke quote, case, anekdote of verassend verhaal te vinden. In de lessen verwerken we die in eenvoudige werkvormen zoals een stelling of mini-quiz. Dat maakt de lessen leuker, begrijpelijker en interactiever. Om studenten te laten oefenen met de stof, krijgen ze na de theorie een case met vragen die ze tijdens de les in groepjes moeten maken. 
En daar gaat het mis. De helft van de studenten leest de opdracht niet, verschillende groepsleden zijn er niet of zijn niet gemotiveerd en bij de nabespreking is niemand meer geconcentreerd.Dat kan anders. Tijd voor actie.



Actieve groepsopdracht

Samen met de andere marketingdocenten heb ik gekeken naar een onderwerp waar studenten de meeste moeite mee hebben. Dat was gauw gevonden: de SWOT-analyse. Een SWOT-analyse is een bedrijfskundig model waarmee je inzicht krijg in de eigen capaciteiten van een organisatie (sterkten en zwakten) en in de ontwikkelingen buiten de organisatie (kansen en bedreigingen).
Hier kon ik verder mee en ik bedacht de volgende groepsopdracht: Walk and Talk SWOT. 

Hoe werkt het?

De klas wordt opgedeeld in groepjes. Alle groepjes gaan aan de slag met één casusbedrijf, Action in dit geval. Iedere student kent de Action, heeft er wel eens wat gekocht en heeft gevoel bij het type organisatie. Ik deel bewust geen informatie uit op papier uit. Dat wordt nauwelijks gelezen en is dus zonde.
Aan de muur hangt voor iedere groep een groot flipovervel met daarop het kwadrant van de SWOT. Iedere groep gaat bij de flap staan, want ik heb gemerkt dat ze daardoor actiever blijven en meer participeren en discussiëren met elkaar. Elke groep krijgt vervolgens een stapel met stroken. Op iedere strook staat een sterkte, zwakte, kans of bedreiging. Van tevoren meld ik dat er ook ‘verkeerde’ stroken tussen zitten. De studenten krijgen vervolgens 15 minuten de tijd om de stroken in het juiste kwadrant te plaatsen. Stroken waar ze over twijfelen, hangen ze naast de flap. Vervolgens schuift iedere groep 1 flap door. Zij moeten vervolgens de twijfelgevallen van die groep bekijken en uitleggen aan de klas wat ze hiervan vinden. Omdat er toch altijd studenten zijn die graag het ‘juiste antwoord’ willen weten, laat ik aan het einde de juiste SWOT zien op het Smartboard. Geen uitleg meer, maar als er vragen zijn, kan dat natuurlijk.


De praktijk

Studenten waren heel enthousiast over deze groepsopdracht. Ze deden leuk mee en er ontstonden mooie theoretische discussies. Dat is toch precies wat je wilt als docent? Verschillende studenten vroegen me: ‘Juf, gaan we dit volgende week weer doen?’ Leuk bijkomend effect vond ik trouwens dat de studenten bij elkaar gingen ‘afkijken’. Prima zou ik zeggen. Laat ze maar in discussie gaan over wie het goed heeft en wie niet.


Als docent ben je dus vooral procesbegeleider. De studenten zijn aan zet. En dat was eigenlijk heel prettig. Het kostte ons minder energie dan voorheen en de studenten lieten een veel actievere houding zien en leerden zo meer.

Denk wel goed na over de planning en timing van deze workshop. Mijn ervaring is dat het uitstekend werkt als je het loskoppelt van een theorieles en echt benoemd als werkcollege. Dan weten de studenten wat ze kunnen verwachten. Daarnaast is het handig als de studenten al een dosis theorie hebben gehad, zodat dat geen obstakel is.


Al met al een geslaagde werkvorm, waarbij de student aan zet is!

1 opmerking:

  1. Ik volg momenteel een lerarenopleiding en zou deze graag eens willen uitproberen. Hebt u voorbeelden van de 'verkeerde' stroken?

    BeantwoordenVerwijderen