maandag 30 maart 2015

Rollenspelen

Rollenspelen, de theorie.
Het toetsen van de theorie .......met een werkvorm die altijd werkt!!



Er bestaan verschillende soorten rollenspelen; het imiterende rollenspel, het reconstruerende rollenspel en het anticiperende rollenspel.

Welke vorm van rollenspel kies je en waarom?

Met de keuze van het rollenspel kun je aansluiten op de mogelijkheden van de deelnemers. Je houdt rekening met de ervaring en het niveau van de deelnemer. Ook de veiligheid van de groep en de keuze van het onderwerp bepalen mede voor welk soort rollenspel je kiest.

Voor het slagen van een rollenspel is het van groot belang dat de spelers goed worden geïnstrueerd. Dit betekent veelal letterlijk aangeven wat gezegd en gedaan moet worden.

Ook in de opbouw van je training kun je gebruik maken van de verschillende rollenspelen. Ieder rollenspel vraag andere competenties van de spelers.

Dit blog gaat over een groepswerkvorm die is ingezet als toestingsmoment nadat de theorie over de verschillende rollenspelen is gegeven.


De werkvorm; groepswerkvorm

 Middels kleuren kaartjes is de groep ingedeeld in duo’s. Bij iedere kleur is een tafel beschikbaar met daarop kaartjes waarop de eigenschappen van de verschillende rollenspelen staan. Tevens ligt er een groot vel, waarop de 3 verschillende rollenspelen vermeld staan; imiterende rollenspel, anticiperende rollenspel en reconstruerende rollenspel.  Het is de bedoeling de cursisten de kaartjes met de eigenschappen gaan bekijken en deze bij het juiste rollenspel gaan plaatsen.

Nadat de vooraf gestelde tijd is verstreken, krijgen de cursisten een overzicht met de rollenspelen met de daarbij behorende eigenschappen. Zij kunnen zelf nakijken of zij de juiste indeling hebben gemaakt en kunnen deze eventueel bijstellen.


De theorie van het rollenspel

Het doel van oefenen middels een rollenspel is het geleerde tijdens de rollenspellen in situaties buiten de training in praktijk te brengen.

Door oefenen en steeds weer herhalen wordt het opslaan van informatie in het geheugen en het vermogen het geleerde te onthouden versterkt.  

Rollenspelen kunnen de sociale ontwikkeling bevorderen, omdat de spelers zich moeten identificeren met de rol. Vanuit die identificatie kunnen de spelers ontdekkingen doen over henzelf en de wereld om hen heen.

De feedback die gegeven wordt na het rollenspel is heel belangrijk. Houding en handelen wordt geëvalueerd. Het accent ligt op de positieve bekrachtiging.

Bij het geven van feedback moet je altijd goed het doel voor ogen hebben. Daarop is de feedback gericht.


De praktijk

De verschillende groepjes gingen enthousiast aan de gang en waren gemotiveerd om de opdracht uit te voeren. Er werd goed overlegd en samengewerkt. Er kwamen geen verdere vragen over de opdracht. Deze was duidelijk na één maal uitleg.

Eén groepje was voor het verstrijken van de voorgestelde tijd klaar. Zij vroegen zich af wat ze nu moesten gaan doen. Ik heb hen gevraagd vervolgens na te denken over hun eigen praktijk. Voor welke vorm van rollenspel zouden  zijzelf kiezen en waarom? Welke vormen hadden zij  in het verleden gebruikt?

Met deze opdracht konden zij toen weer aan de slag.


Evaluatie

  De cursisten gaven aan het een leuke oefening te vinden. Leuk materiaal om mee te werken.  Iedereen kon er mee aan de slag. Eigenlijk is het een werkvorm die altijd werkt voor iedereen. ! Het feit dat de cursisten zelf nog konden controleren of zij de opdracht goed hadden uitgevoerd, werd als positief ervaren.

Er werd nog een suggestie gegeven om elkáárs opdracht te controleren. Dit zou nog iets meer dynamiek geven.  Dit is zeker een mogelijkheid wanneer hiervoor voldoende tijd beschikbaar is.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten