zaterdag 20 juni 2015

Kahoot! ideaal voor als de rek er even uit is

Kahoot! ideaal voor als de rek er even uit is
Maar bezint eer ge begint


Tijdens mijn vierde werkweek als docent kwam ik tijdens de Leergang Activerend Opleiden in aanraking met de quiz als werkvorm. Ik was razend enthousiast en zag goede toepassingsmogelijkheden! De dag erna ging ik er meteen mee aan de slag. Het werd, met vallen en opstaan, een succeservaring…

De werkvorm: Kahoot!
Voor micro economie maakte ik een quiz in Kahoot!. Voor wie dit niet kent: deze gratis te maken quiz werkt met vier antwoordmogelijkheden. Op het smartbord verschijnen de antwoordopties in vier kleurenvakken met symbolen. De studenten antwoorden via hun smartphone of laptop en zien alleen de kleur met het symbool.

 


Bij Kahoot! moet per vraag de tijd die beschikbaar is om te antwoorden worden ingesteld (maximaal 2 minuten). De deelnemers krijgen punten per goed antwoord en naarmate ze sneller antwoorden ook meer punten. Kahoot! is dus zeer geschikt om competitie in je les in te brengen. Maar omdat je de resultaten ook kunt exporteren naar Excel is het ook zeer geschikt als formatieve toets.

De theorie: elasticiteiten
De les waarvoor ik de Kahoot! maakte ging over elasticiteiten. Het idee hiervoor was als volgt: Ter voorbereiding van de les moesten de studenten een videocollege kijken. In de les zouden de docenten dan vervolgens de theorie over prijselasticiteiten, kruiselingse prijselasticiteiten en inkomens-elasticiteiten nogmaals behandelen. Tenslotte zouden de studenten aan de slag gaan met opgaves (vooral rekenopgaves!) hierover.

Omdat ik vermoedde dat veel studenten dit een lastig onderwerp zouden vinden en daardoor deels zouden afhaken, dacht ik dat een beetje competitie de boel wel lekker zou opschudden. De winnende klas – het waren er drie – zou een ludieke prijs krijgen en voor de winnaar per klas was er de eer. Dan zouden ze wel opletten en lekker actief aan de slag gaan met de stof! 


De praktijk: met vallen en opstaan
Nou, die aanname was correct. Tijdens de uitleg werd goed opgelet, want ze wilden allemaal graag winnen. “So far so good”. En toen ging het mis… in hun wil om te winnen ging een deel van de klas gokken om maar zo snel mogelijk te kunnen antwoorden. Weg leereffect!

Maar niet getreurd, ik had nog twee pogingen voor de andere klassen over. Bij de tweede klas viel echter de verbinding met de Kahoot! site weg. Een ‘off-line’ versie in bijvoorbeeld Powerpoint had dit probleem (deels) kunnen ondervangen, maar dat inzicht had ik helaas nog niet.

Gelukkig was drie keer scheepsrecht. Ik gaf de studenten eerst de opgaven om in alle rust te maken en vertelde dat ze de antwoorden nodig hadden in de quiz. Enthousiast en serieus gingen ze aan de slag. Vervolgens kwam de quiz met zowel theorie- als rekenvragen, waarvoor ze de antwoorden dus al hadden berekend. Ze scoorden heel goed en vonden het geweldig: missie geslaagd!


Een quiz: zeker ook bij de meer ‘abstracte’ kennisvakken een must!
Wat mij betreft is een Kahoot! quiz een verrijking van de les. Het zorgt voor afwisseling, is een leuke manier om kennis te toetsen en met de juiste feedback ook bijzonder leerzaam. Maar zorg wel dat je bezint eer je begint: denk goed na over de vragen, geef eventueel voorbereidingstijd voor opgaves of casussen die meer tijd vergen en zorg voor een iets aangepaste vorm voor het geval dat internet je in de steek laat. Dan heb jij ook een succesingrediënt voor jouw les te pakken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten