donderdag 5 maart 2015

Samen competitief aan de slag

Samen competitief aan de slag

"Hoe wedstrijd elementen kunnen motiveren om samen te werken"


Toen ik vroeger zelf op school zat kreeg ik soms stof voorgeschoteld waar ik niet direct het nut van inzag. Theorie over economie, geschiedenis en andere onderwerpen die ik zelf in het dagelijkse leven niet veel kon toepassen.

Nu sta ik zelf voor de klas. Hoe interessant ik mijn eigen onderwerpen ook vind, het praktisch nut wat dit heeft voor mijn studenten is soms lastig direct te merken. Natuurlijk probeer ik een brug te slaan tussen praktijk en theorie, maar het puberbrein heeft moeite met het inschatten van het 'nut' van een onderwerp wat ze eigenlijk pas over 3 jaar kunnen toepassen.

Wat nou als ze deze theorie binnen 10 minuten al kunnen toepassen?

Dankzij de wondere wereld van ICT is het tegenwoordig mogelijk om met verschillende tools de kennis van je studenten te toetsen. Ik ben zelf een groot fan van gamen, en probeer dan ook zoveel mogelijk spel elementen in mijn les te verwerken.

Mijn favorieten werkvorm zijn de spelvormen!








Door middel van een leuke quiz of groepsspel, waarin individuen hoog kunnen scoren door veel vragen goed te beantwoorden, motiveer je studenten om beter op te letten tijdens de onderdelen van je les die misschien iets minder spannend zijn. Wie goed opgelet heeft kan veel van de vragen goed beantwoorden. Het competitieve element kan er voor zorgen dat studenten sneller vragen zullen stellen tijdens de behandeling van de theorie. Daarnaast zullen studenten die een vraag fout hebben eerder aan medestudenten vragen waarom dat niet het juiste antwoord was.

Naast de motiverende factor om op te letten, zijn deze 'spelletjes' ook goede tussentijdse toets instrumenten. Een student krijgt meteen feedback over hoeveel hij al over het onderwerp weet en een docent kan zien hoeveel studenten de stof al beheersen. Het zogenoemde '2 vogels 1 steen' principe.

tip: loop voor de les nog even door de quiz heen om zeker te zijn dat de vragen in de quiz raakvalk hebben met de stof die je gaat behandelen!

Je kunt je les beginnen met de fase ervaren om de studenten al enigszins geïnteresseerd te maken in het onderwerp. Daarna geef je aan dat de theorie die je gaat behandelen meteen getoetst gaat worden met een quiz.

Zijn de scores opmerkelijk hoog dan kun je vragen of de stof te makkelijk is en het tempo eventueel omhoog kan.

Heeft niemand een vraag goed, dan kun je kijken welke onderwerpen je eventueel opnieuw kunt behandelen.

Vanaf kinds af aan leer je door te spelen. Spelen is niet kinderachtig, maar een goede vorm voor het ontdekken van nieuwe informatie. Gebruik deze krachtige leervorm dan ook in je lessen en je zult zien dat de lesstof leuker wordt, beter begrepen wordt en je een beter beeld hebt over het leerniveau van je studenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten