maandag 16 december 2013

Een spelletje zegt meer dan duizend woorden



Soms kan het spelen van een simpel spelletje deelnemers een inzicht geven dat met een uitleg of presentatie veel minder goed is over te brengen.




Een simpel balspel

Als voorbeeld van een activerende opleiding gebruikte ik een balspel, waarbij een groep deelnemers als team in een aantal rondes zoveel mogelijk balletjes moest overgooien. Zodra iedereen hetzelfde balletje had overgegooid was er een punt verdiend. Voor elke ronde moest worden ingeschat wat de te behalen score zou zijn en na elke ronde mocht worden overlegd hoe het beter kon.

De theorie

Het doel van het balspel was om de deelnemers te laten ervaren hoe een team van bijvoorbeeld software engineers zichzelf kan organiseren, steeds beter op elkaar ingespeeld kan raken en steeds beter kan inschatten hoe snel taken kunnen worden uitgevoerd. In de praktijk van software ontwikkeling wordt deze aanpak “Agile Scrum” genoemd, waarbij het team een hoge mate van verantwoordelijkheid voor de voortgang van het project krijgt.

De praktijk

Het balspel was zeker activerend te noemen, maar als korte opening (5 minuten) was het simpelweg te ingewikkeld om “even”  te spelen. Wel geslaagd was de manier waarop het team zelf tot een strategie besloot om de balletjes zo snel mogelijk over te gooien. De uitvoering van deze strategie (en waarschijnlijk ook de strategie zelf) kon zeker nog worden verbeterd, maar daar was dus te weinig tijd voor.

Ter afsluiting

Het spelen van een leerzaam spelletje smaakt naar meer en ik ben zeker van plan het balspel te gaan gebruiken in een van de vier Agile workshops die ik samen met een collega in het volgende blok ga geven. Voor een activerende opening ga ik echter wat anders zoeken…

Bart Luijten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten