Soms kan het spelen van een simpel spelletje deelnemers een
inzicht geven dat met een uitleg of presentatie veel minder goed is over te
brengen.
Een simpel balspel
Als voorbeeld van een activerende opleiding gebruikte ik een
balspel, waarbij een groep deelnemers als team in een aantal rondes zoveel
mogelijk balletjes moest overgooien. Zodra iedereen hetzelfde balletje had
overgegooid was er een punt verdiend. Voor elke ronde moest worden ingeschat wat
de te behalen score zou zijn en na elke ronde mocht worden overlegd hoe het
beter kon.
De theorie
Het doel van het balspel was om de deelnemers te laten
ervaren hoe een team van bijvoorbeeld software engineers zichzelf kan
organiseren, steeds beter op elkaar ingespeeld kan raken en steeds beter kan
inschatten hoe snel taken kunnen worden uitgevoerd. In de praktijk van software
ontwikkeling wordt deze aanpak “Agile Scrum” genoemd, waarbij het team een hoge
mate van verantwoordelijkheid voor de voortgang van het project krijgt.
De praktijk
Het balspel was zeker activerend te noemen, maar als korte
opening (5 minuten) was het simpelweg te ingewikkeld om “even” te spelen. Wel geslaagd was de manier waarop
het team zelf tot een strategie besloot om de balletjes zo snel mogelijk over
te gooien. De uitvoering van deze strategie (en waarschijnlijk ook de strategie
zelf) kon zeker nog worden verbeterd, maar daar was dus te weinig tijd voor.
Ter afsluiting
Het spelen van een leerzaam spelletje smaakt naar meer en ik
ben zeker van plan het balspel te gaan gebruiken in een van de vier Agile workshops
die ik samen met een collega in het volgende blok ga geven. Voor een
activerende opening ga ik echter wat anders zoeken…
Bart Luijten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten