woensdag 18 december 2013

Security Workshop

Voor 5 december hadden we bij de Leergang Activerend Opleiden de opdracht gekregen om een activerende opening te presenteren. De opdracht was om 5 minuten een opening van de les na te spelen waarbij de studenten meteen actief bezig zijn met het onderwerp van de les. Dat mocht aan de hand van een filmpje, een citaat, een nieuwsbericht of iets wat je zelf had verzonnen.

Volgend blok verzorg ik de vakken Security en Netwerken, dus ik heb toen meteen de kans genomen om het te combineren met de voorbereiding voor het vak Security. De week voor de presentatie was het bericht dat de AIVD forums hackte volop in het nieuws. Dat was dus een mooie kans om een nieuwsbericht als activerende opening te gebruiken.

Aan de hand van een screenshot van het nieuwsartikel op de beamer had ik in de groep gegooid of het wel mag wat de AIVD aan hackactiviteiten had gedaan. Gelukkig had bijna iedereen er wel een mening over. Met een beetje sturen hier en daar werd het een levendige discussie in de groep. Aan het eind van de 5 minuten had ik het weer afgerond en iedereen uitgenodigd om aan de workshop mee te doen.

Bij het geven van de feedback over mijn opening was iedereen er positief over. Iedereen vond dat de sfeer en het artikel uitnodigde tot discussie. Ook het feit dat ik mij terugtrok uit de discussie als deze goed loopt en de aandacht na afloop weer naar me toetrok werd goed beoordeeld.

Waar ik nog op moet letten is dat ik oppas niet controversiƫle of kwetsende onderwerpen aan te snijden (naar aanleiding van de stelling of het wel mag om in te breken op fora van jihadisten). Ook had ik bij het uitknippen van het nieuwsartikel een hoop andere headlines mee uitgeknipt. Dit werkte afleidend op de groep. Als ik deze beter had uitgeknipt had ik meer focus in de opening gehad.

Al met al ben ik tevreden over hoe de opening is verlopen!

- Paul Wagener

Geen opmerkingen:

Een reactie posten