woensdag 18 december 2013

Overheid hackt webfora: Mag dat?

...en mag het ook als de nationale veiligheid in het geding is?

(Jaja, nog een post over dezelfde activerende opening. Door snel lezen had ik gemist dat er een hele structuur aangehouden moest worden. En omdat ik het zonde vind om mijn andere post weg te gooien trakteer ik jullie op een extra verslagje.)

Het was de week van 5 december 2013 en naast Sinterklaas was ook de AIVD volop in het nieuws. Die werd er namelijk van verdacht dat ze hadden ingebroken op webfora (de AIVD, niet Sinterklaas). Een mooiere aansluiting bij het onderwerp ‚Security’ dat ik in de leergang ga behandelen had ik zelf niet kunnen bedenken.

Voor de werkvorm had ik gekozen voor het originele artikel in het NRC dat de hele discussie in het land aan de gang bracht. Deze kopte groot dat wat de AIVD deed tegen de wet in was. En om te voorkomen dat iedereen het met deze headline eens zou zijn had ik er een extra dia bijgeplakt waar de headline van de volgende dag op stond: Wat de AIVD deed was niet tegen de wet in. Discussie gegarandeerd!

De discussie kwam gelukkig ook snel op gang. Met voorbeelden op wat voor fora de AIVD zou kunnen inbreken had al snel iedereen een mening over het onderwerp. Want wat als de nationale veiligheid in het geding is, mag de AIVD dan informatie halen van fora die niet publiekelijk toegankelijk is? En moeten wij het goed vinden als de AIVD al deze informatie opspeurt en voor altijd bewaart?

De werkvorm sloot mooi aan bij wat de deelnemers over het onderwerp wisten. Ze hadden al wat gehoord van alle dingen die de Amerikaanse NSA aan het doen is. Ze waren waarschijnlijk bekend met wat een webforum is en het nieuws over de AIVD lag nog vers in het geheugen. Iedereen kon er dus in zekere mate over mee praten en een mening er over hebben.

Hoewel de discussie zelf prima verliep was er zeker nog ruimte voor verbetering. Op de dia was namelijk het hele nieuwsartikel te zien, inclusief headlines naar andere artikelen. Omdat de het artikel constant in ieders gezichtsveld is leid dit snel af voor mensen. Dit had dus verbeterd kunnen worden door het artikel zorgvuldiger te croppen.

Het nieuwsartikel was een geslaagde opening voor het onderwerp. Het artikel sloot aan bij de kennis van de deelnemers en nodigde uit tot discussie. Gebruik maken van de actualiteit is een leuke en activerende manier van de les beginnen en zal ik zelf in de toekomst zeker blijven doen. 

Nu is het voor mij dus alleen maar hopen dat NSA en de AIVD hun misdaden blijven begaan!

- Paul Wagener

Geen opmerkingen:

Een reactie posten