dinsdag 17 december 2013

De Fresh Prince legt uit.

Present Perfect en Past Simple aan de hand van een video

Lead 

 

The Fresh Prince is een hitcomedie uitgezonden vanaf de jaren negentig tot nu over het leven van Will Smith die van het getto verhuist naar de villawijk. Deze verhaallijn gebruik ik sinds enige tijd met succes om de present perfect en past simple verder uit te leggen. Deze twee tijden worden in lesmethodes ten onrechte vaak naast elkaar uitgelegd; wat voor veel studenten voor verwarring zorgt.

Werkvorm

De verwarring tussen de tijden wordt weggenomen door de verhaallijn uit de introvideo van de comedy. Deze video presenteert de verhaallijn in korte tijd en geeft goede voorbeeldzinnen. Deze voorbeeldzinnen worden na het duidelijk maken van wat er is getoond, uitgelicht op het scherm.
 

De theorie

Het gebruik van deze introvideo geeft klittenband, omdat het aansluit bij de belevingswereld. Will Smith is nog steeds een bekend acteur/rapper en de serie wordt nog uitgezonden. Qua didactiek hoef je als docent geen tijd te besteden aan het verzinnen van voorbeeldzinnen en hoef je deze niet uit de studenten te trekken. Hiermee voorkom je ook dat eventueel de voorbeeldzinnen te dicht bij de studenten komen. Het maakt de droge theorie praktisch en laat zien dat de tijden echt gebruikt worden en hoe.
 

De praktijk

Essentieel is dat de studenten de tijden wel al een keer gezien hebben. Bij een MBO of HBO mag je er vanuit gaan dat de student beide tijden wel al wat kent, zij het nog niet perfect.
 
Voor het starten van de video dient te worden gemeld dat er gelet moet worden op de verhaallijn die Will verteld. Bij de uitleg kun je uiteindelijk een tijdslijn tekenen met de gebeurtenissen uit de intro en aan de hand daarvan de voorbeeldzinnen verklaren en waarom de present perfect of past simple in die zin gebruikt is.
 
Na het bekijken van de video dient kort gecontroleerd te worden wat het verhaal is: 'Will verhuist van het getto naar de villawijk." Bij de voorbeeldzinnen worden de details duidelijk: het moment dat Wills moeder genoeg van zijn kattenkwaad heeft geeft de past simple aan (moment), terwijl het resultaat van de actie (de verhuizing naar de villawijk) de present perfect impliceert.
 

Tot slot

Bij mijn toepassing werd bevestigd dat enige voorkennis nodig is van deze tijden. Ik had dit ook beter moeten uitleggen dat het ging om de verhaallijn. Het geheel pakte over het algemeen wel goed uit. Er werd wat over en weer gesproken, men wist een grove verhaallijn te abstraheren ondanks dat veel van de aanwezigen het filmpje niet kenden.
Na het duidelijk hebben van de verhaallijn ging ik niet snel genoeg naar de voorbeeldzinnen over; of in dit geval het einde van de oefendemonstratie.
Het is mij nu ook duidelijk dat ik ondanks dat ik mijn collega's in een oefensituatie context wil geven ik duidelijker mijn positie als docent moet innemen. Ik forceerde de discussie/antwoorden te veel en liet dit doorlopen terwijl ik eigenlijk al was waar ik moest zijn.
 
Pieter van de Sande

Geen opmerkingen:

Een reactie posten