Present Perfect en Past
Simple aan de hand van een video
Lead
Werkvorm
De verwarring tussen de tijden wordt
weggenomen door de verhaallijn uit de introvideo van de comedy. Deze video
presenteert de verhaallijn in korte tijd en geeft goede voorbeeldzinnen. Deze
voorbeeldzinnen worden na het duidelijk maken van wat er is getoond, uitgelicht
op het scherm.
De theorie
Het gebruik van deze
introvideo geeft klittenband, omdat het aansluit bij de belevingswereld. Will
Smith is nog steeds een bekend acteur/rapper en de serie wordt nog uitgezonden.
Qua didactiek hoef je als docent geen tijd te besteden aan het verzinnen van
voorbeeldzinnen en hoef je deze niet uit de studenten te trekken. Hiermee
voorkom je ook dat eventueel de voorbeeldzinnen te dicht bij de studenten
komen. Het maakt de droge theorie praktisch en laat zien dat de tijden echt
gebruikt worden en hoe.
De praktijk
Essentieel is dat de studenten de tijden wel
al een keer gezien hebben. Bij een MBO of HBO mag je er vanuit gaan dat de
student beide tijden wel al wat kent, zij het nog niet perfect.
Voor het starten van de
video dient te worden gemeld dat er gelet moet worden op de verhaallijn die
Will verteld. Bij de uitleg kun je uiteindelijk een tijdslijn tekenen met de
gebeurtenissen uit de intro en aan de hand daarvan de voorbeeldzinnen verklaren
en waarom de present perfect of past simple in die zin gebruikt is.
Na het bekijken van de
video dient kort gecontroleerd te worden wat het verhaal is: 'Will verhuist van
het getto naar de villawijk." Bij de voorbeeldzinnen worden de details
duidelijk: het moment dat Wills moeder genoeg van zijn kattenkwaad heeft geeft de
past simple aan (moment), terwijl het resultaat van de actie (de verhuizing
naar de villawijk) de present perfect impliceert.
Tot slot
Bij mijn toepassing
werd bevestigd dat enige voorkennis nodig is van deze tijden. Ik had
dit ook beter moeten uitleggen dat het ging om de verhaallijn. Het geheel pakte
over het algemeen wel goed uit. Er werd wat over en weer gesproken, men wist
een grove verhaallijn te abstraheren ondanks dat veel van de aanwezigen het
filmpje niet kenden.
Na het duidelijk hebben
van de verhaallijn ging ik niet snel genoeg naar de voorbeeldzinnen over; of in
dit geval het einde van de oefendemonstratie.
Het is mij nu ook
duidelijk dat ik ondanks dat ik mijn collega's in een oefensituatie context wil
geven ik duidelijker mijn positie als docent moet innemen. Ik forceerde de
discussie/antwoorden te veel en liet dit doorlopen terwijl ik eigenlijk al was
waar ik moest zijn.
Pieter van de Sande
Geen opmerkingen:
Een reactie posten