Met een jeans alleen kom je er niet!
Een activerende
opening van een college is best moeilijk. Je bent er nog niet door enkel een
onderwerpkeuze die studenten aanspreekt. In mijn geval spijkerbroeken. Iedereen
draagt toch een spijkerbroek of heeft er thuis een aantal in de kast liggen.
Misschien is het juist wel te gewoon. Teveel klittenband, kan dat ook?
De
Actieve opening
De paus ziet er objectief
belachelijk uit met zijn mijter, maar niemand kijkt meer vreemd op. De paus met
een mijter is als een student met een spijkerbroek. Mijn Actieve opening
bestond uit een foto van een stel jonge mensen in spijkerbroek.
Mijn eerste vraag aan de studenten was “Wat zie je?”. Doel
was om een discussie te starten over hoe zo'n spijkerbroek wordt gemaakt, door
wie en onder welke omstandigheden. De duurzaamheids-gedachte hierachter bleef
onaangeroerd. Ik kon er natuurlijk naar vragen maar voor de studenten is deze
koppeling een te ver van mijn bedshow.
De Praktijk
en de Theorie
Een spijkerbroek koop je om ‘in’ te zijn en vooral om aan te
trekken. De spijkerbroek is geen issue en zeker geen onderscheidend artikel
meer. Alhoewel.... Ik wilde met mijn activerende opening de studenten laten
zien dat spijkerbroeken ook gemaakt kunnen worden van ecologische katoen
(zonder bestrijdingsmiddelen), gemaakt door mensen die een normaal loon krijgen
(zonder kinderarbeid) en in arbeidsveilige fabrieken/ateliers worden gemaakt
(dus zonder instortingsgevaar). Oké, dat wisten ze niet en kwamen hier ook niet
snel op.
Mijn activerende opening bestond vooral uit het uitleggen
dat dit wèl
bestaat en erg belangrijk is. Duuhhhh. De activatie zat vooral bij mij. Ik ratelde
verder ‘dat je tegenwoordig geen spijkerbroek hoeft te kopen maar dat je deze
beter kunt leasen en hergebruiken’. Tja, hiermee werd ik natuurlijk in de
groene idealistische hoek gezet. Maar goed, was de openingsfoto van
spijkerbroeken dan niet goed gekozen? Toch wel, maar ik als docent had andere
open vragen moeten stellen. "Wie van jullie zou een duurzame spijkerbroek
leasen voor 5 euro per maand?" Of als je mag kiezen voor een eerlijke
broek die hergebruikt is en niet van jou of een oneerlijke broek die jouw bezit
is, wat kies je dan?". Deze manier van vragen stellen is meer uitnodigend
en zet studenten directer op de duurzaamheidsgedachte en de keuzes die zij
daarbij zelf kunnen maken. Ik denk dat er dan wellicht een discussie was
ontstaan? Dat prikkelt meer.
De paus met zijn mijter maakt pas opzien als hij wederom een
controversieel geluid laat horen over bijvoorbeeld condooms of sex voor het
huwelijk. Activerend onderwijs anno 2014, je moet heel wat uit de kast halen,
maar voorlopig nog geen duurzame spijkerbroek.
Januari 2014,
Raymond Pelders
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Breda
Geen opmerkingen:
Een reactie posten