vrijdag 10 januari 2014

Alles uit de kast

Met een jeans alleen kom je er niet!


Een activerende opening van een college is best moeilijk. Je bent er nog niet door enkel een onderwerpkeuze die studenten aanspreekt. In mijn geval spijkerbroeken. Iedereen draagt toch een spijkerbroek of heeft er thuis een aantal in de kast liggen. Misschien is het juist wel te gewoon. Teveel klittenband, kan dat ook?

De Actieve opening
De paus ziet er objectief belachelijk uit met zijn mijter, maar niemand kijkt meer vreemd op. De paus met een mijter is als een student met een spijkerbroek. Mijn Actieve opening bestond uit een foto van een stel jonge mensen in spijkerbroek.
Mijn eerste vraag aan de studenten was “Wat zie je?”. Doel was om een discussie te starten over hoe zo'n spijkerbroek wordt gemaakt, door wie en onder welke omstandigheden. De duurzaamheids-gedachte hierachter bleef onaangeroerd. Ik kon er natuurlijk naar vragen maar voor de studenten is deze koppeling een te ver van mijn bedshow.

De Praktijk en de Theorie
Een spijkerbroek koop je om ‘in’ te zijn en vooral om aan te trekken. De spijkerbroek is geen issue en zeker geen onderscheidend artikel meer. Alhoewel.... Ik wilde met mijn activerende opening de studenten laten zien dat spijkerbroeken ook gemaakt kunnen worden van ecologische katoen (zonder bestrijdingsmiddelen), gemaakt door mensen die een normaal loon krijgen (zonder kinderarbeid) en in arbeidsveilige fabrieken/ateliers worden gemaakt (dus zonder instortingsgevaar). Oké, dat wisten ze niet en kwamen hier ook niet snel op.
Mijn activerende opening bestond vooral uit het uitleggen dat dit wèl bestaat en erg belangrijk is. Duuhhhh. De activatie zat vooral bij mij. Ik ratelde verder ‘dat je tegenwoordig geen spijkerbroek hoeft te kopen maar dat je deze beter kunt leasen en hergebruiken’. Tja, hiermee werd ik natuurlijk in de groene idealistische hoek gezet. Maar goed, was de openingsfoto van spijkerbroeken dan niet goed gekozen? Toch wel, maar ik als docent had andere open vragen moeten stellen. "Wie van jullie zou een duurzame spijkerbroek leasen voor 5 euro per maand?" Of als je mag kiezen voor een eerlijke broek die hergebruikt is en niet van jou of een oneerlijke broek die jouw bezit is, wat kies je dan?". Deze manier van vragen stellen is meer uitnodigend en zet studenten directer op de duurzaamheidsgedachte en de keuzes die zij daarbij zelf kunnen maken. Ik denk dat er dan wellicht een discussie was ontstaan? Dat prikkelt meer.


De paus met zijn mijter maakt pas opzien als hij wederom een controversieel geluid laat horen over bijvoorbeeld condooms of sex voor het huwelijk. Activerend onderwijs anno 2014, je moet heel wat uit de kast halen, maar voorlopig nog geen duurzame spijkerbroek.

Januari 2014,
Raymond Pelders
Avans Hogeschool Breda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten