HET IJS BREKEN – BIJ WIE EIGENLIJK?
Het gebruik van foto’s als werkvorm tijdens een activerende opening
Het ijs breken. Als
je daarvan de betekenis opzoekt op internet lees je: “Een gesprek op gang
brengen” of “Zorgen dat iedereen zich meer op z’n gemak voelt”. Tijdens de 2e
lesdag van de “Leergang Activerend Opleiden” luidde de opdracht om een
activerende opening te verzorgen, gebruik makend van een “ijsbreker”. Zorgen dus
dat iedereen zich op z’n gemak voelt.
Makkelijk toch?
Foto’s als werkvorm
Het onderwerp van mijn les was “individuele perceptie”,
onderdeel van het vak Gedrag in Organisaties voor 1e-jaars
Hbo-studenten. En omdat perceptie bij uitstek een visueel iets is, koos ik voor
de “visuele” werkvorm van foto’s…. Er zijn verschillende werkvormen waar je
gebruik van kunt maken om het ijs te breken en een les op een activerende
manier te openen. IJsbrekers zijn namelijk korte, onverwachte, leerzame
activiteiten die de studenten letterlijk of figuurlijk in beweging brengen. Je
wilt de aandacht van de studenten trekken en hen focussen op het onderwerp van
de les.
Perceptie en Gedrag
in Organisaties
Perceptie is een proces waarbij mensen hun zintuiglijke
indrukken ordenen en interpreteren, om zin te geven aan hun omgeving. Perceptie
is een belangrijk onderwerp bij de bestudering van gedrag in organisaties,
omdat menselijk gedrag gebaseerd is op onze waarneming van de werkelijkheid,
niet op de werkelijkheid zelf.
Activerend openen
Zowel bij de keuze van de foto´s als bij de keuze van de
begeleidende vragen die je aan de studenten stelt, is het zaak om dit “scherp”
te doen. Hoe beter je dat voor elkaar krijgt, hoe meer er “geactiveerd” wordt,
hoe meer de studenten “in beweging” komen, betrokken raken, het gesprek op gang
komt en men zich “op z’n gemak” gaat
voelen . Maar het kwalitatief goed uitvoeren van een activerende opening was
allesbehalve gemakkelijk! En hoewel
ik best goede feedback kreeg, heb ik geleerd wat er nog beter kan, hoe ik een
volgende keer door meer “scherpte” of misschien wel “kracht”, het ijs nog beter
kan breken.
Foto’s vinden
Het internet zorgt ervoor dat ontelbare foto’s voorhanden
zijn. Via Google Afbeeldingen kun je bijna alles vinden wat denkbaar is.
Belangrijke voorwaarde is wel dat je bij de keuze van foto’s voor een
lessituatie geen “beschermde” foto’s kiest. De kunst is vervolgens om de goede
foto’s te selecteren. En ik nodig jullie, lezers van dit BLOG, graag uit om
tips hiervoor met mij (en de andere deelnemers aan de Leergang Activerend
Opleiden) te delen.
Tenslotte
Een ijsbreker
werkt dus heel goed om te zorgen dat je gehoor zich op z’n gemak voelt. En door
zo’n activerende opening gewoon een keer uit te proberen is ook voor mijzelf
het ijs gebroken.
Een volgende keer zal het met iets meer ervaring en iets
minder “gezonde spanning” vast nog wat makkelijker
gaan. Een echte aanrader dus om het gewoon eens te proberen.
Breek het ijs!
Femke Weitenberg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten