dinsdag 7 januari 2014

Het ijs breken - bij wie eigenlijk?


HET IJS BREKEN – BIJ WIE EIGENLIJK?
Het gebruik van foto’s als werkvorm tijdens een activerende opening

Het ijs breken.  Als je daarvan de betekenis opzoekt op internet lees je: “Een gesprek op gang brengen” of “Zorgen dat iedereen zich meer op z’n gemak voelt”.  Tijdens de 2e lesdag van de “Leergang Activerend Opleiden” luidde de opdracht om een activerende opening te verzorgen, gebruik makend van een “ijsbreker”. Zorgen dus dat iedereen zich op z’n gemak voelt.
Makkelijk toch?

Foto’s als werkvorm
Het onderwerp van mijn les was “individuele perceptie”, onderdeel van het vak Gedrag in Organisaties voor 1e-jaars Hbo-studenten. En omdat perceptie bij uitstek een visueel iets is, koos ik voor de “visuele” werkvorm van foto’s…. Er zijn verschillende werkvormen waar je gebruik van kunt maken om het ijs te breken en een les op een activerende manier te openen. IJsbrekers zijn namelijk korte, onverwachte, leerzame activiteiten die de studenten letterlijk of figuurlijk in beweging brengen. Je wilt de aandacht van de studenten trekken en hen focussen op het onderwerp van de les.

Perceptie en Gedrag in Organisaties
Perceptie is een proces waarbij mensen hun zintuiglijke indrukken ordenen en interpreteren, om zin te geven aan hun omgeving. Perceptie is een belangrijk onderwerp bij de bestudering van gedrag in organisaties, omdat menselijk gedrag gebaseerd is op onze waarneming van de werkelijkheid, niet op de werkelijkheid zelf.


Activerend openen 
Zowel bij de keuze van de foto´s als bij de keuze van de begeleidende vragen die je aan de studenten stelt, is het zaak om dit “scherp” te doen. Hoe beter je dat voor elkaar krijgt, hoe meer er “geactiveerd” wordt, hoe meer de studenten “in beweging” komen, betrokken raken, het gesprek op gang komt en men zich “op z’n gemak” gaat voelen . Maar het kwalitatief goed uitvoeren van een activerende opening was allesbehalve gemakkelijk! En hoewel ik best goede feedback kreeg, heb ik geleerd wat er nog beter kan, hoe ik een volgende keer door meer “scherpte” of misschien wel “kracht”, het ijs nog beter kan breken.

Foto’s vinden
Het internet zorgt ervoor dat ontelbare foto’s voorhanden zijn. Via Google Afbeeldingen kun je bijna alles vinden wat denkbaar is. Belangrijke voorwaarde is wel dat je bij de keuze van foto’s voor een lessituatie geen “beschermde” foto’s kiest. De kunst is vervolgens om de goede foto’s te selecteren. En ik nodig jullie, lezers van dit BLOG, graag uit om tips hiervoor met mij (en de andere deelnemers aan de Leergang Activerend Opleiden) te delen.

Tenslotte
Een ijsbreker werkt dus heel goed om te zorgen dat je gehoor zich op z’n gemak voelt. En door zo’n activerende opening gewoon een keer uit te proberen is ook voor mijzelf het ijs gebroken.
Een volgende keer zal het met iets meer ervaring en iets minder “gezonde spanning” vast nog wat makkelijker gaan. Een echte aanrader dus om het gewoon eens te proberen. 
Breek het ijs!


Femke Weitenberg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten