donderdag 9 januari 2014

Privacy bestaat niet meer, leer er maar mee leven.



Privacy bestaat niet meer, leer er maar mee leven.
Internet is zo open, dat houd jij in je eentje niet meer tegen. Maar kan je er wel wat aan of mee doen? Ik denk van wel. Lees snel verder over de WorkShop Social Me dia.

1.    De privacy van Mieke de Boer

Een introductie met filmpje en een verhaal
Een van de zaken die in de afgelopen jaren drastisch is gewijzigd, is onze privacy. Als je nu wilt weten wie of wat iemand is, dan kijk je op Google. En alles wat je daar vindt, wordt geslikt voor zoete koek.

De kracht van internet is enorm. Kijk maar eens hier: The Power of Internet.

Een van mijn vrienden, een elegante volslanke dame van Surinaamse afkomst heet Mieke de Boer. Haar vader is een Nederlander. Haar moeder is Creoolse. Na haar studie als management assistente en veel jaren ervaring bij een paar grote bedrijven, wilde zij wel eens wat anders. Dus maar eens aan het solliciteren. Haar vriendinnen wezen haar er op dat bij solliciteren hoort dat je jouw "profiel" op internet eens checkt. Want dat doet een HRM-manager van een onderneming ook, als je daar komt solliciteren. Nou, dat was schrikken.

Check het  zelf maar eens hier ...

De eerste reactie van Mieke zullen wij hier weg laten! "En wat kan ik daar dan aan doen?" Dat was uiteraard de tweede reactie. Daar is het nu te laat voor, maar daar kan jij wat aan doen. Het is de vraag of je tegen zo een krachtig medium als "de Playboy", iets kunt doen, maar het is het proberen waard. Wat zou jouw eerste reactie zijn? Denk daar maar eens over na! En hoe sta jij er zelf op? Heb je daar wel eens over nagedacht? Goede vragen aan alle deelnemers: hierdoor ontstaat "awareness".

Aandachtspunten bij deze werkvorm:
  • Zorg voor een goede verbinding met internet voor de lescomputer (laptop) en een goede geluidskwaliteit, want het filmpje is lekker stevig.
  • Zorg voor hulp voor een ieder die last heeft met het verbinden met internet.

2.    Zelf werken aan jouw privacy op internet

Even frontaal voor de groep de theorie van Google verhelderen
Google vindt van alles op basis van ACTIVITEITEN op internet. Google rangschikt deze en als jij iets zoekt, dan zet Google deze rangschikking op het scherm. Dat rangschikken gaat als volgt:

  • Voor iedere actie op jouw website (maken, vernieuwen, aanpassen) krijg je “punten”.
  • Voor iedere doorverwijzing (liefst naar populaire websites) WEDERZIJDS krijg je “punten”.
  • Voor iedere link in een post bij populaire social media sites zoals Facebook en Twitter, maar ook sites die in de toekomst populair gaan worden, zoals Pinterest en Vine krijg je “punten”. 
  • Voor iedere actie van ANDEREN richting jou en jouw website of profiel op een social media site (denk hierbij aan LinkedIn) krijg je “punten”.
  • Voor het schrijven van lemma’s op WikiPedia krijg je “punten”.
Al die punten tezamen maakt dat je door Google wordt gevonden en dan kom je ook op de eerste pagina en als je heel goed je best doet bovenaan, op één. Dat houdt dan in dat je ongeveer 1000 interessante vermeldingen moet hebben op internet PER JAAR.

3.    Wat betekent dat voor jou? Het Vervolg...

Iedereen nu even zelf even aan de slag: lekker aan het Google-en
Google je zelf maar eens en bekijk de resultaten. Waar sta jij en hoe sta je daar… Probeer ook eens je naam bij Google Afbeeldingen. Als je te veel rommel krijgt (bijvoorbeeld bij namen als “Harald Engels” of "Angelique van Grieken”) zet de naam dan letterlijk tussen aanhalingstekens. Hoeveel punten heb jij al “gescoord”? Wat zegt dat over de activiteiten die je zelf wil en kan ondernemen op internet?

Aandachtspunten bij deze werkvorm:
  • zorg voor een goede verbinding met internet en een veilige werkomgeving waarbij alles mag en niets verboden is en iedereen met respect met elkaar omgaat.
  • Personen kunnen soms raar naar voren komen op internet, wees daar alert op.
  • Bied hulp en stel vooral veel gerust en maak nergens een probleem van.

4.    Wat Mieke kan, kan ik ook
  • De kern is: social media zeggen iets over ME en dat mag je niet onderschatten.
  • Social media worden meer en meer gebruikt om zo veel mogelijk van elkaar te weten. Zorg er van voor dat wat men over jou te weten komt, klopt.
  • Van belang is om relevante informatie op internet te zetten, onderhouden, delen en er naar te verwijzen.
  • Ook van belang is dat regelmatig te controleren en daar op te reageren.
  • Zorg dat het er ook allemaal netjes uit ziet en maak daar in geen (spel-, taal- en andere) fouten

5.    En als je nou Mike de Boer heet… wat dan?

Van belang is dat de deelnemers aan de workshop, ruim de gelegenheid krijgen te zien hoe ze er op staan en dat met elkaar delen en dat ze de materie serieus nemen. Want dat doet een HRM manager wel, als hij/zij jou googelt in verband met een sollicitatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten