Door middel van deze blog wil ik andere
docenten inspireren tot het gelijktijdig gebruiken van meerdere werkvormen in
een activerende opening. De door mij hierbij opgedane ervaringen tijdens les 2
van de training PDV, zijn onderstaand nader toegelicht.
Toelichting gehanteerde werkvormen:
Voor mijn activerende opening heb ik gebruik gemaakt van een stelling in combinatie met een citaat en cartoon. Ik heb hier een positieve ervaring aan overgehouden, waardoor ik deze ervaring graag met anderen wil delen. Bovenstaand is de door mij gepresenteerde sheet opgenomen, waarin de stelling “Gelegenheid en druk maakt de dief” is verwerkt, gecombineerd met een cartoon en citaat om de elementen gelegenheid en druk nader te verduidelijken.
Nadere inhoudelijke toelichting bij
activerende opening:
De stelling “Gelegenheid en druk maakt
de dief” is van toepassing op het vakgebied administratieve organisatie waarin
fraude een essentieel element vormt. Als voorbeeld bij het element gelegenheid is
de toeslagenfraude gegeven, waarbij door de Belastingdienst de gelegenheid werd
gecreƫerd om fraude te plegen, doordat uitkeringen eerst werden uitgekeerd
alvorens controle plaatsvond. Om dit element nader te verduidelijken is hierbij
een cartoon van Fokke en Sukke hierbij opgenomen. Bij het element druk is als
voorbeeld de door Diederik Stapel gepleegde wetenschapsfraude opgenomen.
Hierbij is als citaat opgenomen: “Ik heb de druk te scoren, te publiceren, de
druk om steeds beter moeten zijn, niet het hoofd geboden”.
Ervaringen in de praktijk:
Direct werd de gehanteerde stelling door
de groep opgepakt met een goede discussie ten gevolg. Door de groep werd zelfs en
tweede dimensie aan de stelling toegevoegd, namelijk de intrinsieke motivatie
om eerlijk en oprecht te handelen. Deze ervaring heb ik als zeer positief
ervaren.
Echter heb ik wel hierbij twee
aandachtspunten voor mijzelf kunnen constateren. Enerzijds zou ik in het
vervolg minder tekstuele toelichting opnemen in de sheet rondom de stelling.
Hierdoor zou ik me enkel beperken tot de essentie, namelijk in dit geval de
stelling met daarbij de cartoon van Fokke en Sukke en het citaat van de wetenschapper
Diederik Stapel. Anderzijds heb ik ervaren dat het lastig kan zijn om, indien
een stelling tot de verbeelding spreekt, iedereen aan het woord te laten komen.
Hierbij heb ik opgemerkt dat ik daar zelf een aansturende rol in moet hebben.
Afsluitend wil ik nogmaals benadrukken
dat ik een positieve ervaring heb opgedaan met het combineren van meerdere
werkvormen in een activerende opening. Ik ga dit in ieder geval zelf in het
vervolg frequenter in mijn lessen toepassen. Hopelijk vormt dit gegeven
voorbeeld inspiratie voor andere collega-docenten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten