woensdag 15 januari 2014

Ren je rot in je klaslokaal

Het herbeleven van een TV spel op school

Tijdens een lesdag van de Leergang Activerend Opleiden hebben we geoefend met verschillende spelvormen die je in de lessen kan gebruiken. Elke cursist kreeg hierbij 5 minuten de tijd om een quiz te leiden waarbij de overige cursisten en docente als deelnemers fungeerden. Uit nostalgische overwegingen heb ik gekozen voor de Ren Je Rot TV quiz.  In deze blogpost vertel ik over de door mij gekozen quizvorm voor die dag en geef ik tips voor docenten die deze spelvorm ook tijdens de lessen willen gebruiken.

De werkvorm

De Ren je rot quiz is een quiz die afgeleid is van het TV Spel Ren je rot dat bekend is geworden door Martin Brozius (1941-2009). Dit TV Spel is afgeleid van het Amerikaanse Runaround en werd in Nederland tussen 1973 en 1983 uitgezonden door de TROS.



De quiz bestaat uit gesloten quizvragen met uitsluitend drie antwoordmogelijkheden: A, B en C. In de klas worden ter voorbereiding dan ook drie plekken uitgekozen voor deze antwoordmogelijkheden. De docent presenteert de quizvragen op een beamer of smartboard en na elke vraag lopen de deelnemers naar de plek van hun gekozen antwoord. Als iedereen een plek heeft uitgekozen wordt het goede antwoord door de docent bekend gemaakt. De deelnemers die de vraag goed beantwoorden krijgen 1 punt. De deelnemer die aan het einde van het spel de meeste punten heeft verzameld is de winnaar van de quiz.

De Theorie

De quiz is een televisiespel en maakt onderdeel uit van de werkvorm: spelvormen. Een belangrijk kenmerk hiervan is dat er een competitie element in zit en er een vaste spelstructuur gehanteerd wordt. Een dergelijke quiz is uitermate geschikt om op een speelse en actieve manier voorkennis te inventariseren of om bijvoorbeeld theorie te toetsen.

De Praktijk

Hoewel is de quiz eenvoudig van opzet is is het toch van belang de quiz goed voor te bereiden. De Quizvragen moeten aanspreken, uitdagend zijn en aansluiten bij het kennisniveau en belevingswereld van de deelnemers. De uitvoering in de klas verdient ook enige aandacht.

Zorg voor voldoende ruimte voor de antwoordvakken in de klas, deze moeten uit elkaar liggen en het is het mooiste als deze ook nog voorzien worden van een duidelijke markering: A, B en C. Je zou deze letters bijvoorbeeld op drie A3 vellen kunnen schrijven en deze tegen een muur kunnen plakken.

Je kan PowerPoint gebruiken om de quizvragen te presenteren. Gebruik een slide per vraag en maak per vraag een kopie waarop het goede antwoord met een groene kleur gemarkeerd wordt. Als docent kan je dan tijdens het spelen van de quiz gewoon van slide naar slide springen.

Het is het makkelijkste als de deelnemers zelf hun score bijhouden. In de TV quiz gebeurde dit door blauwe ballen in een buis te stoppen. Dit is lastig na te doen, maar je zou dit bijvoorbeeld kunnen vervangen door LEGO blokjes. Iedere deelnemer die een goed antwoord geeft mag dan een LEGO blokje uit een doos met blokjes pakken. De deelnemer die aan het einde van het spel de meeste blokjes bezit heeft dan gewonnen.

Ten slotte

Het gebruiken van een de Ren je rot quiz in de les kost even wat voorbereiding maar het resultaat is een heerlijke actieve werkvorm met competitie element. Ik vind het in elk geval een leuke manier om het standaard patroon van lessen te onderbreken en studenten te verrassen met een leuke en alternatieve werkvorm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten