Het herbeleven van een TV spel op school
Tijdens een lesdag van de Leergang Activerend Opleiden
hebben we geoefend met verschillende spelvormen die je in de lessen kan
gebruiken. Elke cursist kreeg hierbij 5 minuten de tijd om een quiz te leiden waarbij
de overige cursisten en docente als deelnemers fungeerden. Uit nostalgische
overwegingen heb ik gekozen voor de Ren Je Rot TV quiz. In deze blogpost vertel ik over de door mij gekozen
quizvorm voor die dag en geef ik tips voor docenten die deze spelvorm ook
tijdens de lessen willen gebruiken.
De werkvorm
De Ren je rot quiz is een quiz die afgeleid is van het TV
Spel Ren je rot dat bekend is geworden door Martin Brozius (1941-2009). Dit TV
Spel is afgeleid van het Amerikaanse Runaround en werd in Nederland tussen 1973
en 1983 uitgezonden door de TROS.
De quiz bestaat uit gesloten quizvragen met uitsluitend drie
antwoordmogelijkheden: A, B en C. In de klas worden ter voorbereiding dan ook
drie plekken uitgekozen voor deze antwoordmogelijkheden. De docent presenteert
de quizvragen op een beamer of smartboard en na elke vraag lopen de deelnemers
naar de plek van hun gekozen antwoord. Als iedereen een plek heeft uitgekozen
wordt het goede antwoord door de docent bekend gemaakt. De deelnemers die de
vraag goed beantwoorden krijgen 1 punt. De deelnemer die aan het einde van het
spel de meeste punten heeft verzameld is de winnaar van de quiz.
De Theorie
De quiz is een televisiespel en maakt onderdeel uit van de
werkvorm: spelvormen. Een belangrijk kenmerk hiervan is dat er een competitie element
in zit en er een vaste spelstructuur gehanteerd wordt. Een dergelijke quiz is
uitermate geschikt om op een speelse en actieve manier voorkennis te
inventariseren of om bijvoorbeeld theorie te toetsen.
De Praktijk
Hoewel is de quiz eenvoudig van opzet is is het toch van
belang de quiz goed voor te bereiden. De Quizvragen moeten aanspreken,
uitdagend zijn en aansluiten bij het kennisniveau en belevingswereld van de
deelnemers. De uitvoering in de klas verdient ook enige aandacht.
Zorg voor voldoende ruimte voor de antwoordvakken in de
klas, deze moeten uit elkaar liggen en het is het mooiste als deze ook nog voorzien
worden van een duidelijke markering: A, B en C. Je zou deze letters bijvoorbeeld
op drie A3 vellen kunnen schrijven en deze tegen een muur kunnen plakken.
Je kan PowerPoint gebruiken om de quizvragen te presenteren.
Gebruik een slide per vraag en maak per vraag een kopie waarop het goede
antwoord met een groene kleur gemarkeerd wordt. Als docent kan je dan tijdens
het spelen van de quiz gewoon van slide naar slide springen.
Het is het makkelijkste als de deelnemers zelf hun score
bijhouden. In de TV quiz gebeurde dit door blauwe ballen in een buis te
stoppen. Dit is lastig na te doen, maar je zou dit bijvoorbeeld kunnen
vervangen door LEGO blokjes. Iedere deelnemer die een goed antwoord geeft mag
dan een LEGO blokje uit een doos met blokjes pakken. De deelnemer die aan het
einde van het spel de meeste blokjes bezit heeft dan gewonnen.
Ten slotte
Het gebruiken van een de Ren je rot quiz in de les kost even
wat voorbereiding maar het resultaat is een heerlijke actieve werkvorm met
competitie element. Ik vind het in elk geval een leuke manier om het standaard
patroon van lessen te onderbreken en studenten te verrassen met een leuke en alternatieve
werkvorm.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten