woensdag 8 januari 2014

Zet mensen in de schoenen van een ander


Zet mensen in de schoenen van een ander
Hoe haal je mensen uit hun bekende kader?

Mensen zijn van nature geneigd om binnen hun bekende kader te blijven denken. Soms is het dan ook goed om mensen uit dit kader te halen en 'in het kader van een ander te stoppen'. Dit heb ik proberen te doen met mijn discussievorm.

De werkvorm

We werden gevraagd om een stelling voor te bereiden en daarbij een discussievorm uit te kiezen en in de praktijk te brengen. De discussievorm die ik heb gekozen is niet direct voor de hand liggend, het is meer een debat vorm dan een discussievorm, ik was dan ook even bang dat ik een verkeerde keuze had gemaakt. Na een kort overleg met Lia, heb ik toch besloten deze discussie- debatvorm uit te proberen.

 
Ik heb de deelnemers in twee groepen verdeeld en daarbij gezegd welke groep er voor de stelling is en tegen de stelling. Een aantal deelnemers werd zo 'gedwongen' om het standpunt in te nemen waar ze het totaal niet mee eens waren en zo dus argumenten te bedenken binnen 'het kader' van een ander.

 
De theorie

De stelling die ik gekozen heb hoort bij het vak Bedrijfseconomie 2 dat ik het volgende blok aan de tweedejaars leerlingen van TBK ga geven. Een van de lessen zal gaan over het beoordelen van investeringsprojecten op basis van cashflow en op basis van rentabiliteit. De stelling die ik daarbij gekozen heb is: 'Dit is hét moment voor bedrijven om te investeren'.

 
De praktijk

In dit geval waren er 9 deelnemers aan het debat. Ik heb deze deelnemers in een groep van vier en een groep van vijf verdeeld. De groep van vijf was tegen de stelling, de groep van vier was voor de stelling.

 
Om te beginnen kregen de groepen één minuut om samen te overleggen over argumenten die ze konden gebruiken in het debat. Zodra deze minuut voorbij was, kregen de voorstanders één minuut om hun standpunt duidelijk te maken, zonder tussenkomen van de tegenstanders, daarna kregen de tegenstanders ook één minuut. Tot slot mochten ze nu beginnen met de discussie.

 
Het eerste wat ik merkte was dat het niet maken van een dia, niet de goede beslissing was geweest. De stelling moest een paar keer herhaald worden, ik wilde de stelling nog op het bord gaan schrijven, maar het bord werkte helaas ook niet helemaal mee. De vorm werd door de groep goed ontvangen. Er kwam ook echt een discussie op gang tussen de twee groepen. Het werd een soort ‘ping-pong’.

 
Ook de minuut die vooraf werd gegeven om te overleggen binnen de groep werd als positief ervaren. Ik vond het wel lastig om deze discussie in vijf minuten te doen, voor deze vorm is dat net te kort. Voordat je goed en wel op gang bent met de daadwerkelijke discussie is de tijd voorbij.

Tot slot

Ik vind het een aanrader om een keer te proberen. Het is goed om mensen uit hun bekende kader te halen en bepaalde zaken ook eens van een andere kant te laten bekijken. Het is mij goed bevallen. Gaat u het ook eens proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten